سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان گرامی تیم امنیتی عقاب سایبری
با سری مقالات آموزشی “آشنایی با سختافزار کامپیوتر” در خدمت شمائیم.
بخش اول این آموزش صحبت کوتاه و مختصری در مورد “کامپیوتر چیست؟” و “تاریخچه کامپیوتر” ، “واحد سختافزار (Hardware ) یا نرمافزار (Software) چیست؟”خواهد بود تا از ابتدایی ترین مطالب آغاز کنیم که برای علاقهمندان بازدهی بیشتری داشته باشد.
در دنیای امروزی کامپیوتر و تکنولوژی عضو نسبتا جدید و جدایی ناپذیر زندگی ماست.
تقریبا یا شاید تماما ما وابسته به تکنولوژی هستیم و زندگیمان در گردونه آن درحال چرخش است.
بنابرین بهتر است کمی دید خود را نسبت به کامپیوتر و تکنولوژی بالا ببریم و این سری مقالات شروعی خوبی است تا شمارا نسبت به کامپیوتر و نحوه کارکرد آن آشنا کند.
خب خب بریم سراغ اصل مطلب …
کامپیوتر چیست؟
ابتدا آن را از لحاظ لغوی برسی خواهیم کرد ، Computer به معنای محاسبهگر است که از واژه Compute منشاء میگیرد که به معنای “محاسبه” است.
درواقع رایانه (Computer) ماشینی قابلبرنامهریزی است و توانایی انجام عملیات پیچیده و ساده را با سرعت و دقت بالایی دارد.
به نقل از Wikipedia :
رایانه (“ترجمه فارسی Computer”) به ماشینی گفته میشود که میتواند به صورت خودکار توالیهایی از عملیات حسابی یا منطقی را انجام دهد .
ما صرفاً به این تعریف بسنده نخواهیم کرد و بیشتر آن را شرح میدهیم در واقع میتوان کامپیوتر را دستگاهی قابل برنامهریزی شده تعریف کرد که قبلتر به آن اشاره کردیم.
که از قبل یکسری دستورالعمل هارا برای آن تعریف میکنیم تا طبق آن یکسری عملیات را برای ما انجام دهد ، شاید کمی گنگ به نظر برسد اما نگران نباشید
خیلی ساده تر بیان کنم کامپیوتر داده هارا از ما دریافت کرده و آن را پردازش میکند و در نتیجه اطلاعات را به ما نمایش میدهد …
دو پارامتر اصلی استفاده از کامپیوتر ها انجام کارها با سرعت بیشتری و دقت بالاتری نسبت به انسان ها بوده و این دو دلیل به تنهایی عاملهای مهم فراگیریکامپیوتر در دنیای امروزی است.
این تعاریف در ادامه مطالب کاملتر خواهد شد پس باما همراه باشید .
تاریخچه کامپیوتر؟
به نقل از ویکیپدیا (Wikipedia) :
برای یافتن اولین رایانهها و مطالعه تاریخچه رایانه، به هر دستگاهی درطول تاریخ اشاره دارد که توانایی انجام محاسبات ریاضی را داشته باشد.
اولین ابزار محاسباتی انگشتان دست انسان بوده و اگر آن را فاکتور بگیریم به ابزار های مکانیکی سادهای همچون چوبخط و چرتکه و … می رسیم که میتوانیم این ابزارها را جزو رایانه قرار دهیم .
“معمولا به ابزارهای قدیمی برای انجام ساده محاسبه ، رایانه قیاسی یا آنالوگ گفته میشود”
بیشتر از این نیاز به پرداختن به تاریخچه کامپیوتر نیست.
واحد سختافزار (Hardware ) یا نرمافزار (Software) چیست؟
در تعریفی غیرفنی و عامیانه به قسمتهای از کامپیوتر که قابل لمس هستند سخت افزار می گویند و قسمت هایی که قابل لمس نیستند نرم افزار گویند .
و اما دقیق تر همراه با مثال ، مجموعهای از اجزای فیزیکی که کامپیوتر یا سیستم رایانهای را تشکیل می دهند مثل ، صفحهنمایش (Monitor) ، موس (Mouse) ، کیبورد (Keyboard) و قطعاتی که داخل جعبه کیس (Case) قرار گرفته اند را سخت افزار گویند.
الگوی ساخت تمام رایانههای امروزی معماری ون نویمان است ، جان فون نویمان یک دانشمند علوم رایانه ای بوده است .
معماری وُن نویمان (به انگلیسی: Von Neumann architecture) یک مدل طراحی برای یک رایانهٔ ارقامی است که از یک واحد پردازشی مرکزی و یک حافظهٔ مجزا مستقل برای نگهداری از اطلاعات و دستورالعملها استفاده میکند.
واحد نرم افزار به نقل از ویکیپدیا (Wikipedia) : نرمافزار (به انگلیسی: software) گردآوردی از دستورالعمل و داده است که به رایانه میگوید «چگونه کار کن».
طبق تعریف واحد سخت افزار که قابل لمس است واحد نرم افزار قابل لمس نیست.
به طورکلی ساماندهی نرم افزار برعهده سخت افزار است ،اگر نرم افزار نباشد عملا سخت افزار بیکار میماند و بلعکس درواقع دو واحد جدایی ناپذیر از هم هستند و بدون هم کارکردی ندارند.
نرمافزار رایانه دو دسته است:
– نرمافزار سیستمی
– نرمافزار کاربردی
نرمافزارهای کاربردی، برنامههای مورد استفاده کاربرند و نرمافزارهای سیستمی، مدیریت رایانه را برعهده دارند. مهمترین نرمافزار سیستمی، سیستمعامل است و مدیریت منابع سخت افزاری برعهده سیستمعامل است و بستری را جهت اجرای نرمافزار های کاربردی فراهم میکند بدون برنامههای سیستمی ، برنامههای کاربردی قابل اجرا نخواهند بود.
و مشهور ترین سیستم عامل ها سری نسخههای ویندوز است که در جهان فراگیر شده.
از طرفی مجموعه نرمافزاری Microsoft Office یک مثال بارز از نرمافزار کاربردی است.
۴ اجزای اصلی سختافزار عبارتند از :
واحد پردازش یا CPU کنترل عملیات و نیز اعمال پردازش داده ها را به عهده دارد.
واحد حافظه (memory unit ) ذخیره و نگهداری داده ها و برنامه ها را به عهده دارد و این حافظه فرار و ناپایدار است.
واحدهای ورودی (input unit) و واحد خروجی (output unit)
در بخش بعدی سری مقالات آموزشی سخت افزار کامپیوتر به واحد ورودی و خروجی سیستم های رایانه ای و همچنین اجزای سخت افزاری اشاره خواهیم کرد …